eKaista sanomalehti Karjalaisessa

Sähköä kotiin tasarahalla – joensuulaisyritys aikoo mullistaa sähkön kuluttajamarkkinat

Sähköyhtiöt ovat viime vuosina investoineet miljardeja euroja uuteen teknologiaan, kuten etäluettaviin digitaalisiin sähkömittareihin. Energian säästö oli yksi uudistuksen päätavoitteista, mutta toistaiseksi tavoite on jäänyt toteutumatta. Mittareista ovat hyötyneet lähinnä sähköyhtiöt, mutta lähivuosina etuja voi tulla myös tavallisten kuluttajien ulottuville.

Älykkään sähköverkon osana toimivat digitaaliset sähkömittarit tuottavat huiman määrän tietoa, mutta niiden potentiaalista on hyödynnetty vasta murto-osa. Älyteknologiaa käyttävää tekniikkaa kehitetään myös Itä-Suomessa. Joensuulainen yritys valmistelee sähkön myyntiä kiinteällä kuukausihinnalla.

– Aiomme tarjota kuluttajille tällaisen vaihtoehdon. Kiinteä hinta on uutta sähköalalla, mutta tuttua esimerkiksi teleliikenteessä, joensuulaisen eKaistan toimitusjohtaja Mika Hurskainen kertoo.

Lupaus sähkölaskun kiinteästä hinnasta on rohkea temppu, joka vaatii kulutustietojen tarkkaa analysointia. Tällaista dataa on Suomessa jo paljon saatavana.

Palvelu perustuu kotiin asennettavaan laitteistoon ja älypuhelinsovellukseen. Laskutustavan muuttamisen ohella palvelun tavoite on sähkön säästäminen, sillä laitteiston älyteknologia ohjaa kulutusta ja opastaa säästämisessä.

Laitteisto säätää lämmityksen toimintaa itsenäisesti vuorokaudenaikojen, markkinahintojen tai vaikkapa asukkaiden poissaolojen mukaan.

Kulunvalvontaa palveluun ei liity, vaan asiakas ilmoittaa järjestelmään vapaaehtoisesti poissaoloistaan. Käyttäjä ohjaa laitteiston toimintaa älypuhelinsovelluksella, josta kulutustietoja voi seurata värikoodien avulla.

– Myöhemmin mukaan liitetään pelillisiä ominaisuuksia, joilla kannustetaan asiakasta säästämään muussakin kuin lämmityksessä. Sovellus voi ehdottaa saunomisen siirtoa tuntia myöhemmäksi ja tarjota palkkioksi suoraa alennusta, eKaistan myynti- ja markkinointijohtaja Jarkko Kauhanen sanoo.

Älylaitteisto pystyy vähentämään kulutusta, vaikka käyttäjä itse olisi passiivinen. Sähkölämmitteisten omakotitalojen kulutus voi pudota jopa 30 prosenttia, mikä rahaksi muutettuna vastaa noin 200 euroa vuodessa.

Etäluettavien mittareiden avulla kulutusta voisi periaatteessa seurata ja ohjata entistä tarkemmin jo nyt.

– Käytännössä hyvin harvat kuluttajat ovat käyttäneet tätä mahdollisuutta hyväkseen, Kauhanen huomauttaa.

EKaistan taustalla olevan teknologian kehitystyö alkoi Mika Hurskaisen aikaisemmassa yrityksessä Olapconissa, jossa sitä tarjottiin sähköyhtiöille. Olapconin energiapuolen palvelut siirrettiin viime vuonna liiketoimikaupalla uudelle yritykselle, ja samalla painopiste siirrettiin yritysasiakkaista kuluttajamarkkinoille.

– Huomasin sähköyhtiöitä kiertäessäni, että niitä kiinnostaa kulutuspiikkien tasaaminen, mutta ei niinkään sähkön säästäminen, Hurskainen kertoo.

Tästä syntyi idea sähkön säästämiseen perustuvasta liiketoimintamallista. Yrityksen tulot perustuvat asiakkaiden tuottamiin säästöihin, joista se ottaa oman siivunsa. Mitä enemmän asiakkaat säästävät, sitä parempi yritykselle.

Yritys etsii parhaillaan koekäyttäjiksi 110 kotitaloutta, jotka saavat laitteiston ilmaiseksi kotiinsa. Heidän avullaan kerätään kokemuksia ja kehitetään palvelua.

– Tarkoitus on kuunnella tarkasti loppukäyttäjiä. Insinöörivetoisesti emme aio edetä, Hurskainen vakuuttaa.

Tuotetta on toistaiseksi mainostettu matalalla profiililla lähinnä sosiaalisessa mediassa, mutta nyt alkavan ensimmäisen vaiheen jälkeen edessä on suuri loikka kuluttajamarkkinoille.

Palvelua ja sen vaatimaa teknologiaa kehittää tällä hetkellä Joensuussa viisi työntekijää ja joukko yhteistyökumppaneita. Tulevaisuudessa työntekijämäärän odotetaan nousevan noin 20:een. Kuluttaja-asiakkaiden etäpalvelua varten on palkattu alan yritys, jolla on jopa sadan asiakaspalvelijan kapasiteetti.

Sähköenergian toimittaja eKaistan uudessa palvelussa on Pohjois-Karjalan Sähkö. Yritykset solmivat viime viikolla yhteistyösopimuksen, jossa sähköyhtiöllä on myös neuvonantajan rooli.

– Seuraamme mielenkiinnolla tällaisen maakunnassa toimivan startup-tyyppisen yrityksen kehitystä. Yhteistyön avulla me pääsemme läheltä seuraamaan, mihin suuntaan tämä konsepti kehittyy, Pohjois-Karjalan Sähkön sähkökaupan liiketoimintajohtaja Heikki Rantamäki sanoo.

Älymittarit on asennettu jokaiseen kotiin, mutta kulutuksen ohjaustekniikka on vielä lastenkengissä. Suurimmissa kulutuskokeissa on ollut mukana satakunta kotitaloutta.

– Kulutustietoa alkaa vasta nyt kertyä riittävästi, jotta kulutuksen ohjausta voidaan suunnitella.

Ekaistan hanke on Rantamäen mukaan mittakaavaltaan yksi suurimmista jopa maailmanlaajuisesti.

–Kysymys on lähinnä siinä, onko aika kypsä tällaiselle palvelulle ja onko konsepti riittävän toimiva.

Älyteknologiaa tarvitaan alalla energian tuotantoon ja kulutukseen luvassa olevien suurten muutosten takia. Päästöttömän energian tuotanto, akkuteknologian kehittyminen ja sähköautot muuttavat markkina-asetelmia.

– Tulevaisuudessa sähkön passiivisesta kuluttajasta ja laskun maksajasta on tulossa aktiivinen toimija. Sähköautosta voi esimerkiksi myydä sähköä verkkoon kalliina aikana ja ladata halpana.

Roolin muutoksesta huolehtii tekniikka siten, että kuluttajan ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Päästöttömän energian tuotanto muuttaa alaa siten, että kulutus vaatii entistä enemmän ohjausta. Tähän saakka tuotantoa on lisätty kulutuksen mukaan, kun jatkossa kulutusta on säädettävä tuotannon mukaan.

EKaistalla on mietitty alan tulevaisuuden trendien lisäksi myös ulkomaiden valloitusta.

– Suomi on tämän palvelun käyttöönotolle sopiva maa, koska täällä sähköalan teknologia on kehittyneintä maailmassa, Mika Hurskainen sanoo.

Ulkomaille laajentuminen on tarkoitus aloittaa maista, joissa sähkömarkkinoiden teknologinen taso on Suomen kaltainen. Euroopassa alan edelläkävijämaita ovat Suomen lisäksi Ruotsi ja Italia.

Pohjois-Karjalan sähkön kanssa solmitun yhteistyösopimuksen lisäksi haussa on pääomasijoittaja. Konsepti on yrittäjien mukaan herättänyt rahoittajissa kiinnostusta.

– Vastaanotto on ollut hirmuisen hyvä. Uuden brändin lanseeraaminen kuluttajamarkkinoille vaatii joka tapauksessa paljon rahaa.

Julkaistu Sanomalehti Karjalaisessa 23.6.2017. Toimittajana Jukka Laurimo, valokuvaajana Jarno Aartika. Verkkoartikkeli on luettavissa osoitteessa https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/talous/item/146674-sahkoa-kotiin-tasarahalla-joensuulaisyritys-aikoo-mullistaa-sahkon-kuluttajamarkkinat.